... de statistieken van je website bekeken?

  • A - Dat doe ik regelmatig (dagelijks/wekelijks/maandelijks)
  • B - Ehm… laatst nog een keer…
  • C - Nog nooit!

Heb je gekozen voor A, dan mag je rechtstreeks door naar het commentaarveld. De rest van dit blog is voor jou een bevestiging van wat je al weet. Deel met ons waarvoor jij de statistieken in je bedrijf gebruikt!

statistiek barometer

De B/C mensen krijgen een extra vraag:

Hoe komt het dat je de statistieken zo weinig bekijkt?

  • A - Ik zou niet weten waar ik ze kan vinden.
  • B - Ik heb er wel eens gekeken, maar het is heel veel informatie! Ik zou niet weten waar ik moet beginnen.
  • C - Och, ik vind ze niet zo interessant. Mijn site is toch al af, dus wat moet ik met die informatie?

Heb je A of B geantwoord? Geen zorgen, je bent niet alleen! Dit komt veel voor. In de Texels Ontwerp Kennisbank vind je een toelichting.

Zo komen we dan bij antwoord C:

Is je site ooit af?

Nee. Flyers, folders en boeken zijn af als ze naar de drukker gaan, maar vaak moeten bij een herdruk alweer wijzigingen worden doorgevoerd. Ook online veranderen er regelmatig dingen; gaandeweg merk je hoe de reacties zijn op wat je de wereld instuurt of er zijn wijzigingen binnen je organisatie. Het grote voordeel van een website is dat je de content (je informatie, teksten, plaatjes enz.) op elk gewenst moment kunt aanpassen. Zo beweegt je site goed mee met de ontwikkelingen van je bedrijf of organisatie. En je hoeft niet te wachten tot je aan een herdruk toe bent. Hoe leuk is dat?!

Wat is er interessant aan je statistieken?

Je website is een communicatiemiddel; bedoeld voor zenden én ontvangen, praten én luisteren. Dat zenden lukt wel, maar ontvangen is lastiger. Natuurlijk bestaan er contactformulieren, zijn er mensen die bellen na het zien van je site of die reageren via het commentaarveld. Maar veel bezoekers komen niet direct in actie. Dan kunnen de statistieken van je website je toch veel informatie over deze groep verschaffen. Hoeveel mensen bekijken je site? Hoe lang blijven ze? Fietsen ze alleen snel langs of nemen ze ook de tijd om de inhoud te bekijken? Via welke weg komen ze op je site terecht? Hebben de berichten die je op Facebook plaatst tot gevolg dat mensen naar je site gaan?

Met andere woorden: zelfs als je geen rechtstreeks contact hebt met je sitebezoekers, kun je toch achterhalen of je website zijn werk goed doet of dat eventuele ingezette acties moeten worden bijgesteld. De statistieken bevatten veel en waardevolle informatie en kunnen je helpen bij je bedrijfsvoering.

En wat moet je met die informatie?

Net als bij de sociale media moet je natuurlijk niks. Maar als het goed is, heb je een bedoeling met je site. Als ondernemer wil je via je website opdrachten binnenhalen of boekingen genereren. Zelfs al gebruik je de website alleen maar om te laten zien wie je bent en wat je doet, dan nog wil je dat bezoekers contact met je kunnen opnemen, zodat je tot zaken kunt komen. Of misschien beheer je de site voor een vereniging die via de website leden wil werven.

Met jouw doel helder op je netvlies kun je in de statistieken op zoek naar antwoorden. Enkele voorbeelden:

  • Je hebt een nieuw product in je assortiment en hiervoor heb je een aparte pagina op de site aangemaakt. Dan is het interessant om te weten of bezoekers die bewuste pagina ook daadwerkelijk bekijken. Mocht dat niet het geval zijn, dan kun je onderzoeken hoe dat komt. Weten bezoekers de pagina wel (gemakkelijk genoeg) te vinden?
  • Je hebt ergens een internetadvertentie geplaatst met daarin een link naar je website, uiteraard wil je dan weten of het geld dat je hieraan hebt uitgegeven goed is besteed. Hoeveel bezoekers komen via deze link binnen?
  • Je steekt veel tijd in je website en trekt veel bezoekers, maar dit zie je niet terug in je omzet, terwijl dat natuurlijk wel de bedoeling is. Mensen gaan niet daadwerkelijk over tot een aankoop in je webshop of via het bestelformulier. Waar ligt dat aan? Blijven al die bezoekers wel lang genoeg op je site om hem echt te bekijken bijvoorbeeld? Of wijzen de gebruikte zoekbegrippen erop dat bezoekers iets heel anders zoeken op je site?

Deze drie voorbeelden laten zien welke concrete informatie je uit de statistieken kunt halen en hoe belangrijk die voor je kunnen zijn.

Samenvattend: wij willen je vooral aanmoedigen om regelmatig rond te neuzen in de statistieken. Het geeft niet als je ze niet direct helemaal begrijpt. Maak een begin, kijk wat je opvalt en bedenk wat dit voor jouw bedrijf betekent. Mogelijk geven de cijfers aanleiding om je website of acties aan te passen om je doel te bereiken.

P.S. niet alleen je website heeft statistieken. Ook Facebook en onze e-mailingsoftware geven statistieken bijvoorbeeld.

TexelsOntwerp

Carst Komdeur - Webdesigner

Van Texels Ontwerp. Van elke website maakt hij een unieke, eigen site, precies zoals de klant dat voor ogen had. Hij denkt graag mee en kan zo regelmatig zijn klanten blij verrassen.

e-mail websitefacebooktwittergoogle pluslinkedin

Gerelateerde artikelen

Neem contact op