Nee, deze kop verwijst niet naar 'Fifty shades of Grey' of andere sadomasochistische spelletjes, maar SM staat simpelweg voor sociaal media. Met deze enigszins controversiële header val ik direct met de deur in huis: hoe zorg je ervoor dat mensen jouw teksten op social media lezen en liefst ook delen?

Ben je in voor SM?

Websitebezoekers en gebruikers van social media zijn snel verveeld en hun aandacht vervlakt snel. Dat betekent dat je als ondernemer ervoor moet zorgen dat jouw boodschap de aandacht trekt. Schrijven voor social media is meer dan het maken van alleen tekst; je moet zorgen voor een stukje entertainment. Breng wat spanning of humor in je teksten, zodat bezoekers getriggerd worden om verder te lezen. Een interessante boodschap wordt ook sneller gedeeld, waardoor je een groter publiek kunt bereiken.

Dat klinkt leuk, maar hoe pak je dat aan?

In deze blog geef ik je acht praktische schrijftips voor het maken van een effectieve sm-tekst:

1. Wat is je boodschap

Bedenk van tevoren goed welk punt je wilt maken. Zeker als je gebruik maakt van Facebook, LinkedIn of Twitter moet je boodschap kort en bondig en vooral duidelijk zijn. Probeer niet teveel informatie in één bericht te persen. Dan kun je beter meerdere artikelen plaatsen.

2. Bouw je tekst goed op

Dat geldt zeker voor blogs en webteksten, maar ook voor korte(re) SM-teksten: bouw het goed op. Ik hanteer vaak de onderstaande volgorde:

  • grijp de aandacht
  • introduceer het onderwerp of geeft de probleemstelling weer
  • geef meer informatie en/of uitleg over het onderwerp
  • kom met praktische tips of oplossingen
  • geef voorbeelden
  • ga voor de interactie: vraag om reacties of aanvullingen

3. Houd de aandacht vast

Zoals ik in het intro al aangaf: mensen raken snel verveeld. Zorg ervoor dat je tekst blijft boeien, vooral als die wat langer is. Dat kan vaak al op een eenvoudige manier, door bijvoorbeeld vooruit te blikken op wat nog komt: 'hierover straks meer' of 'daar heb ik straks nog een leuke tip voor'. Humor werkt meestal ook erg goed! Dat hoeft echt geen dijenkletser te zijn, maar een klein (woord)grapje volstaat vaak ook al.

4. Maak je tekst op

Een nette tekst, met witregels en tussenkopjes, leest een stuk prettiger dan een rommelige, onoverzichtelijke tekst waarbij de moed je al in de schoenen zakt voordat je een letter hebt gelezen. Afbeeldingen of illustraties verhogen eveneens de attentiewaarde en aantrekkelijkheid.

5. Gebruik bulletpoints

Veel lezers (en ook Google!) houden van opsommingen. Overzichtelijke lijstjes waarin tips of producten worden opgesomd. Die doorbreken het misschien saaie tekstpatroon en zijn snel te scannen.

6. Ken je doelgroep

Als je weet wie je lezer is, kun je veel gerichter schrijven. Je weet immers wat hem of haar bezighoudt en kunt jouw kennis op dit gebied delen. Dit hangt ook nauw samen met het medium dat je kiest: Facebook is bijvoorbeeld heel geschikt voor de communicatie van bedrijf naar klant, terwijl LinkedIn zich meer op de B2B-markt richt.

7. Maak het persoonlijk

Jouw publiek is geïnteresseerd in jouw mening. Beperk je niet tot standaardteksten en Wikipedia-achtige informatie, maar ventileer hoe jij over iets denkt. Zeker als je berichten plaatst op social media, is interactie een goede zaak. Enne... (die puntjes zijn overigens ook een automatische trigger van ons brein om verder te lezen) je mag best een stevige of afwijkende mening hebben.

8. Kill your darlings

Dit is voor mij als tekstschrijver een gevoelig puntje, maar absoluut noodzakelijk: schrijven is schrappen. Natuurlijk is je tekst perfect als je hem klaar hebt, maar... misschien wel veel te lang. Of toch te langdradig. Dat betekent dat je alle overbodige tekst eruit moet halen. Je zult zien: het eindresultaat is een stuk beter!

Met de bovenstaande tips moet het je lukken om effectief te schrijven voor internet. Bedenkt echter wel: je krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk. Zorg er in elk geval voor dat je tekst foutloos is. Niets zo storend als taalfouten op een website of in een commerciële boodschap. Dat tast je geloofwaardigheid aan. Twijfel je aan je eigen schrijftalenten? Schakel dan een tekstschrijver in. Gelukkig zien steeds meer bedrijven in dat niet iedereen 'even een tekstje maakt', maar dat tekstschrijven toch echt een vak is. Een mooie website met een rommelige tekst is als een vlag op een strontschuit.

Hoe je succesvol berichten moet plaatsen om je doelgroep te bereiken, is weer een ander verhaal. Carst en Rachel kunnen je daar met hun webredactie goed mee verder helpen.

Heb je toch nog vragen? Loop gerust eens binnen op het wekelijkse spreekuur van DOK7 op maandag van 12.00 tot 14.00 uur. Vragen kost niets!

tekst bureau texel

Louise van der Sluis - Tekstschrijver

Van Tekstbureau Texel. Louise houdt zich bezig met online en offline projecten. Een tekstschrijver die snel begrijpt wat je bedoelt en dat uitstekend kan verwoorden.

e-mail websitefacebooktwitterlinkedingoogle plus

Gerelateerde artikelen

Neem contact op